top of page

🚗 Nem fogod elhinni: A "csúnya" Fiat Multipla teszt – Zseni a dobozban

Multipla teszt

A The Zone csatorna legújabb tesztjében egy olyan autót vettek górcső alá, amelynek neve egyet jelent a megosztó dizájnnal: a Fiat Multiplát. Bár a videó bevezetője rögtön utal az autó vitatható esztétikai értékeire, hamar kiderül, hogy a külső szempontoktól eltekintve egy zseniálisan átgondolt és rendkívül praktikus mérnöki alkotásról van szó, amelyet a mérnökök, nem pedig a stylistok álmodtak meg.


👥 Hat ember, két sorban – 3,95 méteren


A tesztelt modell a második szériás, 2004 utáni faceliftes változat, amely a korábbi, még "csúnyább" kiadásnál egy kicsit elegánsabb orrot kapott. A Multipla alig 4 méter hosszú (egészen pontosan 3,95 méter), ami mai mércével is rövidnek számít, ennek ellenére hatszemélyes.


A titok a szélességében rejlik: az autó majdnem 1,9 méter széles, és a belső teret is ezt a logikát követve alakították ki:

  • Üléselrendezés: Két sorban (elöl és hátul is) három-három egyforma ülés található.

  • Variálhatóság: Mind a hat ülés külön-külön dönthető, csúsztatható, és ami a legfontosabb, kivehető.

  • Gyerekesek álma: Az autóba állítólag hat teljes méretű gyerekülés is beszerelhető, amivel kevés, még sokkal nagyobb jármű is büszkélkedhet.


📦 Praktikussági világbajnok


A variálható üléseknek köszönhetően a Multipla a legtöbb egyterűvel ellentétben rendkívül gyorsan átalakítható:

Konfiguráció

Kapacitás

Megjegyzés

Hatszemélyes

430 liter

Szabványos, három-három üléses elrendezés.

Kétüléses "furgon"

kb. 1900 liter

Az ülések egy mozdulattal kivehetők, a padló szinte sík, óriási raktér.

A tervezők még a bosszantó apróságokra is figyeltek: a pótkerék a csomagtér alatt kapott helyet, és egy kis csavar segítségével a kocsi alól leengedhető, így defekt esetén nem kell kipakolni az egész csomagteret.


🛡️ Térvázas biztonság és JTD-motor


A Multipla a Fiat Brávó padlólemezére épült, de mivel az nem volt elég széles, a mérnökök egy egyedi, három hurkás, nagyszilárdságú acélból készült térvázat toldottak be, ami a tesztelő szerint olyan, mint egy beépített bukókeret. Ez a megoldás a maga idejében kiemelkedő biztonságot nyújtott.


Motorok tekintetében a tesztelő egyértelműen az 1.9 JTD dízel motort ajánlja az 1.6-os benzines helyett, mert a dízel a nagyobb nyomatékkal és a hosszabb áttételezéssel sokkal jobban illik a magas karosszériához. Ráadásul a dízellel az autópályás utazások is csendesebbek és a fogyasztás is kedvezőbb.


🔑 A lényeg: Ne a szomszédnak vedd!


A videó tanulsága egyértelmű: a Multipla az ipari dizájn tökéletes megtestesítője. Bár a külsejét sokan kritizálják, belső kialakítása, kényelmes üléspozíciója, a hatalmas ablakok által nyújtott "levegős" érzet és a könnyű vezethetőség révén óriási öröm vezetni.


A tesztelők azt üzenik: azoknak, akiknek számít, hogy mit szól a szomszéd vagy a haver, sose fogják megtudni, milyen jó autó a Multipla. Aki viszont a praktikumot, a zseniális mérnöki megoldásokat és a valódi használhatóságot keresi egy elérhető árú, egyedi járműben, annak érdemes kipróbálnia ezt a 2010-ig gyártott modellt.


Hozzászólások


bottom of page