Elektromos vagy hagyományos? Palikék szerint a dilemma ma már nem csak a pénztárcán múlik!
- Gábor Szabó
- okt. 5.
- 3 perc olvasás
Palik László, Valter Csaba és Pócsik László legutóbbi beszélgetésükben, a "Gurulunk" adásában az autós világ legégetőbb kérdését járták körül: Milyen autót vegyünk ma, elektromost vagy belső égésűt? A válasz? Sokkal bonyolultabb, mint gondolnád.
Útkeresés és a 2035-ös káosz
A szakemberek szerint az autóipar jelenleg teljes útkeresésben van. Bár az elektromobilitás kérdését a környezetvédelemre felhúzva, néhol erőszakkal próbálták kijelölni – gondoljunk csak a teljes európai átállásra kitűzött, és most már komolyan megkérdőjelezett 2035-ös határidőre –, a valóság megcáfolta a papíron jól kinéző terveket. A hagyományos európai gyártók rettegnének, teljes a fejetlenség és a kapkodás, mert a kijelölt fejlesztési irányok gazdaságilag és műszakilag sem tarthatók.
A Logikátlan Villanyautó
Eredetileg a villanyautó egy logikus, városi, kompakt közlekedési eszköznek indult – mint a BMW i3 –, aminek célja a lokális emisszió csökkentése. Csaba és Laci azonban arra mutatott rá, hogy a technológiai fejlődés ma már egy abszurd irányba tart. Egy Dongfeng M Hero például 800 lóerős, 3,1 tonna, és hatalmas, 147 kWh-s akkumulátora van.
"A villanyautó, ami igazán használható, az egy városi, kicsi elővárosi közlekedésre alkalmas kompakt autó," szögezte le Palik. Ehhez képest ma 800 lóerős, 3 tonnás szörnyeket gyártanak, amelyek akkumulátorcsomagja önmagában egy tonnát nyomhat. Ez nem logikus, és csak növeli az autó teljes élettartamára vetített környezetterhelést (főleg a gyártás során).
Hiányzó Áram és Értéktelenség
A bizonytalanság nem csak technológiai, hanem infrastrukturális és gazdasági is. A töltőhálózat hiányosságai ma már nem csupán egy erdélyi falu, hanem a budapesti lakóparkok és új építésű ingatlanfejlesztések komoly problémája is!
"Van olyan budapesti kerület, ahol annyira kevés a [betáp], hogy komoly ingatlanfejlesztési projektek lassultak be," hangzott el a beszélgetésben. Egyszerűen nincs megfelelő árammennyiség a kerületben, így a lakók nem tudják otthon tölteni a kocsijukat.
Ehhez jön a katasztrofális használt piaci érték. Mivel a technológia rakétatempóval fejlődik (gondoljunk csak a Nokia 2110-re és az iPhone megjelenésére), a 3-4 éves elektromos autó ma már "kőbajta," és emiatt senki nem mer nagy összeget befektetni egy új villanyautóba. Aki megteszi, az ma már akár 50-60%-os kedvezménnyel (!) tud alkudni egy prémium kategóriás elektromos autó árából – ennyire nem kelendő a szegmensben.
Visszakanyarodás a Gyökerekhez
A gyártók az ázsiai vetélytársakkal (Kína rakétatempóval tör fel, hatalmas piacot és gyors technológiaváltást kínálva) szembeni technológiai lemaradás miatt elindultak egyfajta "visszakozás" útján:
A plug-in hibrideket kezdték favorizálni mint "arany középutat".
Némelyek visszahozzák a nagy benzinmotorokat (pl. Land Rover V8), mivel a vásárlók vágynak a hangra és a "karosszériát megrezgető" érzésre.
A bioüzemanyagok fejlesztésében is látnak potenciált, ami sokkal kevésbé terhelő, de megtartja a belső égésű motorok élményét.
A beszélgetés végén egy komoly figyelmeztetés is elhangzott a modern autók belső terével kapcsolatban: a rengeteg, hatalmas képernyő, és a fizikai gombok hiánya balesetveszélyes, elvonja a figyelmet a vezetésről. Bár ez a trend a benzinesekben és az elektromosokban is megvan, a remény a szabályozói környezetben rejlik: az Euro NCAP (törésteszt) hamarosan megkövetelheti a fizikai gombokat az alapvető funkciókhoz, ami visszalépés lehet a józan ész felé.
A Konklúzió: A Te Életmódod Számít
Mit vegyél tehát? A műsor vendégei szerint ma már nem lehet feketén-fehéren válaszolni.
"Sokkal jobban meg kell néznie akár önmagának, akár egy szakembernek azt, aki autóvásárlás küszöbén van, hogy milyen az életmódja, mennyit, hogyan közlekedik."
Hiába szeretnél elektromos autót, ha a lakóparkodban nincs betáp. Hiába vásárolnál hibridet, ha azt is tölteni kellene. A dilemma marad, a káosz növekszik, de a végső döntést a te valós igényeidnek kell diktálniuk.
Hozzászólások