Mennyi tartalék van a Teslában, miután 0%-ot mutat a kijelző?
- Gábor Szabó
- aug. 14.
- 2 perc olvasás
A mai modern elektromos autók ritkán hagynak cserben minket. Folyamatosan figyelmeztetnek, ha a töltöttség alacsony, és a hatótávolság is pontosan kalkulálható. De mi történik akkor, ha minden figyelmeztetés ellenére kifogy az akkumulátor? Egy YouTube videóban alaposan leteszteltek egy közel 200 000 kilométert futott, 2019-es Tesla Model 3-at, hogy kiderítsék, mennyi tartalék rejlik valójában a 0%-os kijelző mögött.
A kísérlet menete és célja
A teszt fő célja az volt, hogy megtudják, mekkora a "használható" akkumulátor-kapacitás, miután a műszerfalon már a kritikus 0% töltöttségi szint jelenik meg. A korábbi tesztek során az újabb Teslák esetében ez a tartalék nagyjából 4 kWh volt.
András először autópályán merítette le az autót 0%-ra, majd innen lehajtva egy ipari parkban kezdett körözni, hogy a lehető leglassabban és legbiztonságosabban fogyassza el a maradék energiát. Ehhez a feladathoz egy külső, 2 kWh-s power stationt is magával vitt, hogy egy valós vészhelyzetet szimulálva, a lemerülés után rögtön elkezdhesse a töltést.
A 0% alatti utazás és a tanulságok
A meglepő eredmény az volt, hogy az autó a 0% elérése után még további közel 30 kilométert tudott megtenni. A teljes lemerülés folyamata lineáris volt, nem járt hirtelen teljesítményvesztéssel, és az autó többször is figyelmeztetett a közelgő leállásra. Még a "nem képes vezetni" üzenet megjelenése után is ment még néhány kilométert, mielőtt végleg megállt volna.
A teszt során használt, harmadik féltől származó "Scan My Tesla" alkalmazás adataival a videóban szereplők azt is megállapították, hogy az alkalmazás nem ad pontos képet a valós maradék kapacitásról és a hatótávolságról.
A végkövetkeztetés
Az autós kísérlet legfontosabb tanulsága az, hogy egy ilyen Teslával véletlenül lemerülni rendkívül nehéz. A jelentős tartalék akkumulátor-kapacitásnak köszönhetően a jármű még a "lemerült" állapotban is elég mozgásteret biztosít ahhoz, hogy a vezető eljusson egy töltőállomásra.
Ez a biztonságérzetet növelő tény azonban nem jelenti azt, hogy érdemes lenne a végletekig kihasználni az akkumulátor kapacitását. A videó is kiemeli, hogy normál használat mellett nem ajánlott 5-10% alá meríteni a töltöttségi szintet, mivel az hosszú távon károsíthatja az akkumulátor élettartamát.
Hozzászólások